Vormconcepten & ontwerpbeginselen – Howe House, Rudolph Schindler
1. Beweging
2. Focuspunt
3. Contrast
1.
Beweging
In deze
afbeelding is duidelijk de beweging in horizontale zin te zien. Dit komt door
de horizontale belijning en het uitstekende vlak (soort erker). Omdat alle
lijnen bij elkaar komen bij het open vlak suggereert dit een beweging. Je wordt
als het ware richting de raakhoek van de twee vlakken getrokken. De andere
onderstaande afbeelding suggereert ook beweging. Hierbij wordt je wéér naar het
open vlak getrokken maar wordt de route naar het vlak toe tegen gehouden door
een betonwand. Hierdoor benadert men het gebouw onder een hoek (om de muur
heen). De route die men af moet leggen om de muur heen is de beweging die zich
voor doet.
http://media.trb.com/media/photo/2012-05/70000233.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Howe_House.jpg/220px-Howe_House.jpg
2.
Focuspunt
Een
focuspunt is altijd een vorm, onderdeel van een gebouw of een belangrijk punt
in de omgeving van een gebouw (oftewel landmark). Hierin speelt hoogte maar ook
materiaalgebruik een belangrijke rol. In het geval van het Howe House is op de
bovenstaande afbeelding het focuspunt snel gevonden. Het focuspunt ligt op de
glazen pui die in contrast staat met het beton en daarom in het oog springt.
Omdat de
kubus waar de pui in gerealiseerd is hoger gelegen is dan alle andere vlakken,
kubussen en rechthoeken valt deze gegarandeerd eerder op. Omdat de pui het
bijzondere en ruimtelijke onderdeel van de kubus is ligt de focus vrijwel
meteen op de pui.
http://farm4.static.flickr.com/3633/3359761949_2da81142a7.jpg
3.
Contrast
Naast het
contrast tussen gebouw en natuur creëert Schindler ook contrast in zijn gevels.
Dit heeft hij gerealiseerd met de overstekken waardoor er schaduwwerking
optreedt en zo dus een deel van de gevel donkerder lijkt. Verder is er ook
contrast tussen gesloten en open delen, ofwel massief en slank (transparant).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten